Maria Sharapova met voormalig Porsche-topman Matthias Müller
Maria Sharapova met voormalig Porsche-topman Matthias Müller - © ANP

Nike en Porsche verbreken banden met Sharapova

8 maart 2016
De positieve dopingtest bij Maria Sharapova heeft grote gevolgen voor haar inkomsten. Drie toonaangevende sponsors schortten dinsdag de samenwerking op met de Russische tennisdiva.

Sportkledinggigant Nike was de eerste die de banden met de 28-jarige Sharapova voorlopig doorsneed. Later volgden het dure horlogemerk TAG Heuer en sportwagenfabrikant Porsche. "We zijn bedroefd en verrast door het nieuws over Sharapova", aldus een woordvoerder van Nike. "We hebben besloten de relatie met Maria te staken nu het onderzoek bezig is. We houden het in de gaten"

TAG Heuer en Porsche uitten zich in soortgelijke bewoordingen. Sharapova is de best betaalde tennisster uit het profcircuit. Forbes schatte haar inkomsten uit sponsorcontracten alleen al in 2015 op 23 miljoen dollar. De Russin won tot dusver 35 WTA-titels, waaronder alle grandslams (Roland Garros tweemaal). Ze is voorlopig geschorst door de internationale tennisfederatie.

Olympische Spelen
Volgens de voorzitter van Russische tennisbond Sjamil Tarpisjtsjev hoeft Sharapova zich geen zorgen te maken over haar deelname aan de Olympische Spelen, hij vindt de hele situatie bovendien flauwekul. "De sporters nemen wat hen door de fysiotherapeuten en dokters wordt voorgeschreven. Ik denk dat Sharapova erbij zal zijn op de Spelen", aldus Tarpisjtsjev.

Ook Anastasia Myskina, FED-captain en ex-toptennisster, haalt de verantwoordelijkheid weg bij Sharapova: "Het team heeft een fout gemaakt, niet Maria. De Russische ploeg rekent nog steeds op haar." (FOX Sports/ANP)