Nieuwe buitenspeltechnologie mét marge: "Je kan niet met je neus buitenspel staan"

KNVB presenteert nieuwe technologie om buitenspel beter te checken

20 augustus 2020
De scheidsrechters en videoscheidsrechters in de Eredivisie kunnen vanaf het nieuwe seizoen bij twijfel op drie manieren checken of er wel of geen sprake is van buitenspel.
De KNVB presenteerde donderdag in Zeist een nieuw technologiesysteem. Om de technologie te implementeren worden camera's geplaatst ter hoogte van de rand van het strafschopgebied. 

De eerste optie is 'herhaling zonder lijnen'. Die methode, zonder lijnen in beeld, wordt gebruikt als al vrij snel duidelijk met het blote oog waarneembaar is of er wel of niet sprake is van buitenspel.

Als de arbitrage daar niet genoeg aan heeft, kan worden overgeschakeld op het tweede systeem, de 'gridline methode'. Daarbij gaat het om tweedimensionale lijnen. Is het dan nog niet duidelijk, dan kunnen de scheidsrechter en videoscheidsrechter kiezen voor de derde optie, de 'crosshairmethode'. Dan wordt gewerkt met driedimensionale lijnen om te bepalen of een speler wel of niet buitenspel staat.

"We gaan voor een betere beoordeling, dat is in het belang van het voetbal", zei Dick van Egmond, scheidsrechtersbaas van de KNVB donderdag. "Maar ook met deze systemen kunnen we niet alles uitsluiten."

Bij de 'gridline methode' kunnen lichaamsdelen die zich in de lucht bevinden, niet worden beoordeeld. De 'crosshairmethode' is het meest nauwkeurig maar heeft als nadeel dat het relatief gezien veel tijd kost om een situatie te bekijken. Bovendien kan die methode niet worden gebruikt als lichaamsdelen van spelers die noodzakelijk zijn voor het beoordelen van de buitenspelsituatie worden 'geblokt' door andere spelers.

De KNVB volgt met het systeem de werkwijze van de UEFA en de FIFA. In Engeland is het systeem nog wat gedetailleerder en zien kijkers nog meer lijnen op hun scherm. "Zo ver willen wij niet gaan", zei Van Egmond. "We staan voor de eerlijkheid van het spel. Dit maakt het spel eerlijker." (FOX Sports/ANP)